CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, December 17, 2009

~salam ma'al hijrah~


Assalamualaikum..
Salam ma'al hijrah utk sume followers n p'baca blog ni.. bile thun baru dtg, msti sume sibuk prepare utk azam baru,kn? kowg da wat azam baru ke? azam yg lepas da diselesaikan ke lom? haa.. time2 cmnila kite nk musahabah diri kite sdlm2nye.. owg len wat azam thun baru, kite pn wat gak..tp owg len azamnye terlaksana, kite melopong ntah ke mne..azam baru seakan berjanji pd diri s'diri utk melakukan sesuatu..klu da jnji dgn diri s'dr pn xley nk tunaikan, apatah lg jnji dgn owg len n dgn ALLAH..fikir2knla ye wahai kwn2ku yg sgt5 aq syg..aq s'dr pn perlu mengingatkn diri aq s'dr tntang ni..so, sme2la kite sling mengingatkn..smoga kite berjaya membuat 1 perubahan yg baik utk diri kite n owg2 sekeliling kite..amin..

Haa..blik smule pd topik kite ari ni..sempena ma'al hijrah ni, aq nk share 1 lg cte dgn kowg..cte ni dismpaikn kpd aq oleh slh seorang kwn aq, nor hafizah yusof..thanks a lot miss fiza a.k.a chuck..smoga perkongsian kali ni dpt merubah hati rmai owg..insyaALLAH..

Kisah kali ni tentang sowg cikgu dgn ank2 muridnye..1 hari, sblum menamatkan sesi persekolahan, si cikgu menyuruh ank2 muridnye utk mmbawa sbrpe banyak kentang yg boleh ke sekolah utk pelajaran keesokan harinye..jd, ank2 murid yg baik ni pn ikutla kate cikgunye dgn mmbawa sbrpe bnyk kentang ke sekolah..sebaik sampai ke kelas, cikgu pun memulakan pengajarannye.."baiklah murid2, cikgu mahu kamu ukirkan nama owg yg kamu benci di atas kentang itu..stiap 1 kentang utk 1 nama". murid2 2 pn ukirlah nme owg2 yg mereka benci. ade yg menggunakan hny 1 kentang shj, n ade lak yg gune smpai 46 biji kentang.. hampir ke akhir waktu, si cikgu pun berkate, "baiklah murid2..saya lihat kamu sume sudah pn selesai menulis nama stiap owg2 yg kamu benci. cikgu nak kamu bawa semua kentang itu ke sekolah setiap hari, mulai esok. xde spe2pn yg ley tinggalkn kentang itu dgn ape jua alasan pn". Mulai dari hari itu, semua murid membawa kentang2 itu bersme mereka ke sekolah setiap hari. Lme kelamaan, mereka mula merungut. "cikgu, busuklah kentang ni.." " cikgu, beratlah nak bawa ari2.." melihatkan keadaan itu, si cikgu pun berkata, "tahukah kamu, hati kamu juga sebenarnye seberat n sebusuk itu? membenci orang akan menjadikan kamu busuk hati, n akn memberatkn hati kamu daripada menyayangi semua orang. Jadi, bukankah hati kamu dibawa bersme kamu kmne2 setiap hari?kenapa tidak kamu merungut untuk membawa hati yg busuk n berat itu? sebab kamu tidak pernah sedar bahawa keadaan hati kamu sebegitu rupa.kamu hanya tahu meletakkan rasa benci sesama kamu, tanpa menyedari bahawa tiada apa yang kamu perolehi melainkan keburukan semata." ada di antara murid2 itu yang menitiskan airmata apabila mendengar kata-kata cikgunya itu. "Sekarang, cikgu mahu kamu semua bawa kentang2 tersebut ke tempat pembuangan sampah di belakang sekolah. Cikgu mahu kamu lontar semua kentang2 itu satu persatu, bersme2 dgn rse benci yg kamu simpan selame ini. lontarlah seikhlasnye, supaya hati kamu bersih dari segala kebencian, dan memudahkan kebaikan untuk masuk ke dalam hati kamu.", si cikgu memberi arahan. Murid2 itupn lontarkan setiap kentang yang ada seperti yang diarahkan oleh si cikgu..

Jadi, sume da tau pe moral of da story kali ni,kn? jgnlah kite menyimpan rasa benci pada orang lain kerana ianya hanya akan mengotorkan hati kite..semoga kedatangan tahun baru ini membuatkan kita sedar akan perkara ini dan berusaha untuk berubah ke arah kebaikan sebagai langkah pertama untuk menjadi seorang yang baru..before we end, there's something I wanna share with you guys.. :)

Everybody is born to care
It's something we were meant to share
Not to keep to ourselves all alone
If we make room for someone new, doesn't mean that there's less for you
Only means that our circle has grown
Love knows
Love grows bigger than before
In your heart, there's always more
It's magic
The more you give it away, the more love comes back to you everyday..

6 comments:

Mizah Adam said...

kak su.. about my sis. lupakan jelahh.. dia kalau dah naik sheikh mmg mcm tu.. biaselah pemandu wanita serba moden.. haha.. dis kentang story, its a gud story..

adeqmanje said...

owh..xde hal r..xmrh pn..besela..ade owg ske, ade owg x..2 normal..huhu..km slm kt kakak ye..say sorry klu die trse ati or pape..

ij7 said...

ahha..this one buat saye sedar gak... tanx.. really mean a lot...well,, we all are not perfect isnt it...

adeqmanje said...

yeah..myb we can always remind ourselves bout wut's gud n bad 4 us..n myb our friends can always do that 4 us 2..rite?that's wut friends r 4 nway.. :)

cik hafizah said...

yup!! dis story really mean alot 2 me.
mmg ssh nk maafkn owg tp jgn skali2 bnci ssorg coz kite sndri pn xnk owg bnci kite kn..so i hope people will always love u,sue n so do i!! i love u so much!!!

adeqmanje said...

thanks 4 da pray..luv u 2 my dear..always..mmuuahh!!! :)