CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, May 27, 2010

~ikatan~

Assalamualaikum..


Lately ni, aq terfikir tentang ikatan..yup..sume ikatan..perkahwinan..pertunangan..ape saje..ikatan antara 2 hati..td bwu bc blog missdicup tntang kepercayaan in relationship..die wat aq berfikir..tentang sebuah ikatan..aq tulis ni sbg 1 perkongsian je ok..xde kaitan dgn aq nk kawen or papepn..

Aq terfikir, dlm usia 22 thun ni, bersedia ke aq nk jadi dewasa ek?yelah..sume owg ade jodoh msing2 kn..xde yg terkecuali..n sume owg akan kawen..cme xtau cpt atau lmbt jek..tkot, x?kawen bkn utk seronok..tp utk ke arah hidup yg penuh tanggungjawab..ank2 or bakal ank2..ipar duai..mentua..sume nk kne jg..xkirela laki atau pmpn..klu kite kawen dgn owg yg btol xpe..cbe bygkn klu kite dpt owg yg slh..kdg2 wlupn kite da bercinta lme pn, laki ttp akn berubah bile kawen..bkn fizikal je tau..tp sikap n cr pemikirannye gak..n ade yg ke arah kebaikan n ade yg ke arah keburukan..bknla aq kate pmpn xberubah..ade gak..tp kbnyknnye laki la..die xkn sme mse bercinta..mngkin sbb 2la, wlu cne siksa pn waktu bercinta, ssowg 2 akn ttp thn dgn anggapan bile kawen nnt, die xkn cm2..mngkin..

Owg slalu kate, jgn kawen klu mak bapak xrestu..sbb nnt perkahwinan xberkat..2 ade kbnrnnye..aq da ade pengalaman tntg 2..sblum kawen, family kate jgn kawen sbb keturunan si lelaki xbaik..tp disebabkn nenek yg menjaga die 2 garang sgt n berpendapat klu die kawen die ley lari dr nenek die 2, die teruskn..rpe2nye, ape yg dikatakan oleh family die 2 btol..die tersiksa hidup dgn suaminye..tp die ttp berthn n sbr..die mmg sowg pmpn yg sbr..aq kagum dgn die..kesimpulannye, kdg2 pendapat owg tua2 ni bley digune pakai..cume dlm zaman skang ni, berbincang 2 lebih baik..mak bapak kene jadi kwn kpd ank2 dlm soal ni..biar ank2 rse selesa utk bincangkn tntg ni perkahwinan dgn lebih terbuke..

Tau x, klu dr awl perkenalan, die da berperangai xelok, fikirlah smule utk teruskn hubungan..sbb in the end, possibilities utk die berubah ke arah yg lebih baik sgtla ssh..kite akn jd lebih skit nnt..tp jgn lak terlalu cy ckp owg luar smpai die btol pn dikatenye die slh..klu dr awl, die asyik nk skitkn ati je..fikirla baik2..kenalilah die dengan sebaik mungkin..

Apepn, bersyukurlah bila ade owg yg syg kite..n ingtlah..akn ade owg yg syg kite dlm dunia ni walaupn sorg..wallahu'alam.. :)

15 comments:

ZAHILAL ZAHARI said...

wow hebatnye cousin aku nie bercerita pasal ikatan. sedikit opinion. mmg semua kan berubah biler berkahwin sbb usia kita meningkat pemikiran kita akan jadi matang dan bukannya budak2 lagi. jadi semua akan berubah, secara am nya manusia dinamik dan asyik berubah2 jadi sebagai manusia kita kena selalu berfikiran lebih realistik. tentang restu ibu bapa.. erm bagi aku tue penting sbb tanpa restu atau kebenaran dari keluarga sesebuah hubungan itu mungkin tidak akan kemana. sebb mereka mungkin lebih tahu dari diri kita. walau apa pun, sayngi apa yang ada disekellingi kita. jangan tamak cukuplah dengan bersyukur....

ZAHILAL ZAHARI said...

satu lagi nak tanya. nur shahira binti muharam tue saper?
yang ko komen dalam fb tanya mana aku kenal dia tue..
huhuhuhuhu

adeqmanje said...

insyaALLAH..die 2..urm..pnjng aq nk cite..cousin abg aq..knl kn abg aq?abg iwan..

KAYROLE 'kaixa' FAEZY said...

WAAAA...IKATAN...xtau nak kate pe...hihi

ZAHILAL ZAHARI said...

abg ko? yang mana yerk..
tak berapa kenal kot.. ongat2 lupa lah..
huhuhhuh

adeqmanje said...

krol: skdr perongsian..klu ade opinion, silakan..mngkin ley wat post ikatan bab 2..hehe..

cousin: myb la kot..die sme bapak lain mak dgn aq..

ZAHILAL ZAHARI said...

ooooo kira step cousin lah yerk..
huhu
sorie la, aku nie kan cousin jauh dgn ko.. tue sebb tak kenal..
hhuh
so dah cnfrm dia junior aku kat U nie..

adeqmanje said...

jauhla sgt ko 2 kn..ko je yg menjauhkn diri.. ;p

ZAHILAL ZAHARI said...

bukan menjauhkan diri.. tapi masa itu tidak sesuai.. hahah

adeqmanje said...

yeah rite..then when will be da rite time??duhh! ;p

ZAHILAL ZAHARI said...

heheh ada lah biler masa mengizinkan.. but masa nie sebuk kejar cite-cite yang masih belum tiba

KAYROLE 'kaixa' FAEZY said...

tulis je sambungan ikatan nie kak..sy bace je..hua hua..:P
mana tau ade sumting blh kite mbik...hihi
untuk kite aje...hua hua hua..

adeqmanje said...

utk kite aje ke utk ko je??hekk..insyaALLAH..aq odw nk tulis psal rokok dlu.. ;)

missdicup said...

ehem..ni missdicup da sampai..
uhuk uhuk uhuk (tersedak2)
hahahaha

adeqmanje said...

ahaha..relax2..mnum air suam bbnyk ea..ehee.. ;p